Kiwanis is een wereldwijde vrijwilligersorganisatie, verenigd in lokale serviceclubs, die zich inzet voor de medemens en in het bijzonder voor kinderen. Op vele manieren proberen deze clubs met vrijwilligers bij te dragen aan het welzijn en de ontwikkeling van kinderen.

In 1965 werd in Nederland de eerste Kiwanis serviceclub opgericht in Amsterdam. Momenteel telt Kiwanis Nederland 2670 leden in 125 clubs, ondergebracht in 16 regio’s, de zogeheten divisies. Kiwanis Nederland komt voort uit Kiwanis International, die haar roots in Amerika heeft. Kiwanis Nederland werd in 1986 een zelfstandig district van Kiwanis International. Kiwanis kent geen leeftijds- en beroepsbeperkingen.

Op basis van respect en onderlinge vriendschap, zetten mannen en vrouwen zich in om de minder bedeelden in onze maatschappij (lokaal of wereldwijd) een helpende hand te reiken. Gezamenlijk worden doelen bepaald en worden de nodige fondsen verkregen door het organiseren van allerlei evenementen.